Wednesday, September 9, 2009

Boudin och Studion


Efter en tidig middag, bestående av rostade rotfrukter och grillat lammrack, i goda vänners sällskap började vi av någon anledning diskutera det ständigt stagnerande Moderna Museets satsning på samtidskonst i form av den så kallade Studion. Vi enades ganska snabbt om att vara hoppfulla inför den stundande höstens evenamng trots att fjloårets intiativ ett flertal gånger stjälptes av sin naiva, iblant rent av pubertala, framtoning. Det nyvunna förtroendet tycktes allena sprunget ur det tidskriftsamarbete som tar vid från och med torsdag, där en rad framstående svenska kulturpublikationer (Geist, Glänta, OEI, Ord & Bild, Paletten och Site) huserar studion en kväll vardera. Nu riskerar förvisso kvaliteten på dessa kvällar variera lika mycket som kvaliteten mellan tidskrifterna i sig. Nypremiären anordnad av ojämna Paletten bjuder till exempel in till en lovande paneldebatt kring konstkritikens aktualitet medan alltid lika briljanta Site nyttjar Studions lokaler för en oambitiös releasefest för nya numret.

Nåja, samtalet inspirerade mig i alla fall till att hemkommen slå upp ett glas Château de Seguin Cuvée Prestige (årgång 2007) och äntligen bläddra i utställningskatalogen till Corot to MonetNational Gallery i London. Samlingen av franskt landskapsmåleri från sent 1700-tal till impressionismens början i slutet av 1800-talet hör till de bättre jag sett på senare år och samlade några av mina absoluta favoritkonstnärer. Det lätt syrliga vinet, gjort främst på merlotdruva med med rundad ton av svarta vinbär från inslaget av cabernet sauvignon, ackompanjerade utmärkt målningar av Pissarro, Schelfhout, Simon Denis, Monet och Boudin. Just Boudins strandscener vid Trouville ligger mig särskilt varmt om hjärtat, mycket tack vare deras fantastiska komposition, med ett ständigt stilsäkert avstånd i perspektivet, men framförallt för deras färgkomposition där den knappa färgskalan av gråblått och beiget bryts av människornas färgade kläder och accessoarer. Detta skulle lätt kunna leda in till en utläggning om utställningen FigurationerEdsviks konsthall men då jag tyvärr varken sett utställningen eller läst den tillhörande boken (och för den delen även finner debatten lönlös på grund av en viss Johan Lundberg) lämnar vi den till ett eventuellt kommande inlägg. Låt oss istället begrunda Boudin och kanske längta en aning till Nationalmuseums kommande utställning av Caspar David Friedrich.

No comments:

Post a Comment